Vifors Erik Larsson(1878-1966), en munter man som handlat med hästar och var fullt övertygad om att det fanns en guldåder tre, fyra meter under hans hus. Han lärde sig spela fiol när han var sju år gammal. Han tror att han blev inspirerad av näcken när han som liten satt vid Risforsen då hans far och mor höll på med slåtterarbete på en äng i närheten. Han tyckte att det lät som musik när forsen brusade och virvlade utför stenhällarna och beslöt sig för att försöka få en fiol att låta lika. (Ett klipp ur en artikel om Erik i Mora Tidning runt 1962, Lii.
Signatur för Lilly Eriksson Artikeln i sin helhet på http://arkiv.appelbo.net under Spelemän i Äppelbo )

Mart Artur Persson (1915-1971) Artur började spela på orgel i hemmet mycket tidigt. Vid 11 års ålder fick han sitt första dragspel. Han utvecklades till att bli mycket skicklig i sitt spel. Han spelade konstmusik bl.a. kompositioner av den i New York bosatte Italienaren Pierto Frosini 1885-1951. Jaques Offenbachs Orpheus i underjorden, var någon av de många svåra saker han provade på. Tillsammans med sin broder spelade dom en march, Wien bleigt Wien, som signaturmelodi. Artur ställde upp i Dalamästerskapen i dragspel 1943 och hamnade på andra plats.

Artur hade många orkestrar, princess accordion Boys, Arturs Svingorkester. Han spelade tillsammans med Engströmsflickorna från Milborg, som hade en orkester kallad Gillingeflickorna.

Brandt Henry Eriksson (1911-2004) Henry blev en av dom första vid samlingarna som förekom på Tabärge i Könsta, där Gustav Eklund bodde vid sina besök i Äppelbo. Dit kom Ivar Stolpe, Emil Karlsson fastighetsmäklaren från Malung, Joel Brandt, Herbert Brandt m.fl. Detta blev upphovet till Tabergs kapell. Henry var den som alltid ställde upp med sitt spel, han trivdes verkligen i detta gäng med historier och musik. Henry var väldigt duktig på hur ackorden var på spelet tillika tonartema. Han hade tidigt börja spela marscher och kunde otaliga såna, hans spel var alltid lite speciellt med sina stöttiga fulla ackord.  (Ett klipp från arkiv.appelbo.net under Spelemän i Äppelbo) Foton John-Erik Christians

Brant Magda Thögersen (1917-1967) Magda hade musiktraditioner efter sina föräldrar i Brunsalen. Hennes mor var duktig vissångerska och fadern Brant Johan Larsson var fiolspelman. Från Äppelbo flyttade Magda till Hällefors och senare till Ludvika där hon var aktiv i olika sammanhang. Hon bodde även en tid i Fredriksberg där hon spelade med spelmännen. Hon spelade till folkdanslag och turnerade en del utomands med sin fiol. Magda spelade upp för zornmärkesjuryn och blev riksspelman/kvinna. Enligt sonen Gerhard hade hon mycket låtmaterial inspelat, men allt försvann i Ludvika i samband med hennes dödsfall. Alla märken hon hade erövrat med fiolen gick samma väg. Några låtar finns dock bevarade, Magdas gånglåt samt en polska.

Nolkaris Erik "Knaggen" Johansson (1933-2012) Erik var under många år en av "gubbarna" i Tabergs kapell från Äppelbo. Han började spela fiol som 13-åring, men dragspelet blev mer lockande och tog övertaget i ungdomen. Han dammade sedan av fiolen när sonen Sören började visa intresse och de blev bägge medlemmar i kapellet. Erik var känd för sin spelarglädje och bevistade många spelmansstämmor i både Sverige och Norge och var även en frontfigur i Äppelbo Spelmanslag. Under många år var han en av spelmännen som ingick i Västerdala Folkdanslag och med dem bevistade han USA, Bulgarien, Belgien m.m. Han fick i 60 årspresent en hardingfela från Norge och gjorde även en egen nyckeharpa. Under många år var han även en säker bassångare i kyrkokören. Musiken låg honom varmt om hjärtat. (källa: dottern Christina)